Sika korttipeli

Sika on suosittu korttipeli 2-8 pelaajalle. Sen parissa pelaajat pyrkivät pääsemään eroon omista korteistaan ensimmäisenä. Tämän pelin suuri suosio perustuu sen helppouteen ja yllätyksellisyyteen, sillä tilanteet voivat kääntyä hyvinkin nopeasti, ja jopa täydelliseltä näyttävä lähtötilanne voi päätyä umpikujaan. Moni muistaa pelanneensa sikaa mökkimatkoilla, koulun välitunneilla tai isovanhempien luona. Se on simppeli peli, joka kulkee helposti mukana ja jota voi pelata vaikkapa vain kahden pelaajan kesken.

Sika korttipeli säännöt ja ohjeet

Sika korttipeliä pelataan tavallisella 52 kortin pakalla ilman jokereita. Alussa kortit sekoitetaan ja asetetaan pöydälle renkaaksi kuvapuoli alaspäin. Tämän jälkeen yksi kortti nostetaan keskelle kuvapuoli ylöspäin. Pelaajan vuoro etenee siten, että hän nostaa renkaasta kortteja käteensä, kunnes saa samaa maata olevan kortin kuin mikä löytyy renkaan keskeltä. Kun tällainen kortti löytyy, se pelataan pinoon, ja lisäksi pelaajan on pelattava vielä toinen kortti, joka määrittää maan, jota seuraavan pelaajan on lähdettävä metsästämään. Tässä vaiheessa minkä tahansa maan kortti käy.

Kun kortit loppuvat korttirenkaasta, jatketaan keskelle kasautuneen pakan ja käden avulla. Jos pelaaja ei löydä kädestään keskellä olevan kortin maata, hänen on nostettava kortteja pinosta, kunnes vastaan tulee sopiva. Peli jatkuu tätä rataa, kunnes joku pääsee eroon kaikista korteistaan voittaen pelin.

Näin Sika korttipeli etenee vaihe vaiheelta

Tässä on esimerkki sian etenemisestä vaihe vaiheelta:

Vuorot jatkuvat tätä rataa, ja samalla pelaajat yrittävät taktisesti säädellä, minkä maan he jättävät pinon päällimmäiseksi.

Kokeneet pelaajat huomaavat pian, että pyydettävät kortit luovat taktisia mahdollisuuksia. Jos tiedät, että vastapelaajalta puuttuu jotain tiettyä maata, voit pyrkiä jättämään juuri sitä pöytään ennen hänen vuoroaan, jolloin hän joutuu nostamaan lisää kortteja käteensä.

Pattitilanteet ja niiden ratkaiseminen

Sika korttipeliä pelatessa voi vastaan tulla välillä tilanne, jossa kukaan ei pysty pelaamaan pöydällä olevan pinon päällimmäistä maata eikä uusia kortteja ole enää nostettavissa. Tällöin voidaan yhdessä sopia, että vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Jos peli ei etene näinkään, voidaan peli päättää tasapeliin tai käynnistää uusi kierros. Moni peliporukka on kehittänyt omia sääntöjään varmistaakseen, ettei pattitilanteessa mennä loputtomaan luuppiin. Kinkkisissä tilanteissa ratkaisu löytyykin usein keskustelemalla pelikavereiden kanssa ja testaamalla, mikä toimii parhaiten juuri siinä omassa porukassa.

Vinkkejä voittamiseen

Vaikka Sika näyttääkin pääosin sattumanvaraiselta, voit kuitenkin vaikuttaa omaan menestykseesi seuraamalla muiden pelaajien korttimääriä ja oman sekä kilpakumppaneiden käden maavalikoimaa. Tietoinen harkinta siitä, minkä maan kortin jätät pinon päällimmäiseksi, voi auttaa hankaloittamaan vastapelaajan siirtoja. Pienillä harkituilla peliliikkeillä ja vastustajien tilanteita havainnoimalla voit parantaa omia mahdollisuuksiasi voittaa Siassa.

Jos esimerkiksi huomaat, että sinusta seuraava pelaaja joutuu aina nostamaan kortteja, kun pyydät esimerkiksi ruutua tiedät, ettei hänellä ole kyseistä maata kädessään. Lyömällä ruudun pöytään vuorollasi voit siis varmistaa, että seuraava pelaaja joutuu nostamaan lisää kortteja, jolloin hänen kätensä ei pääse tyhjenemään.

Sika korttipelin historia

Sika tunnetaan pitkälti perhepelinä, mutta se on sukua monille muille korttipeleille, joiden ideana on päästä eroon omista korteista ensimmäisenä. Pelin perusajatus muistuttaa peliperhettä, johon kuuluvat muun muassa Paskahousu sekä Seiska.

Vaikka pelin tarkka alkuperä ei olekaan tiedossa, Sika korttipeliä on pelattu Suomessa ainakin 1900-luvun puolivälistä lähtien. Moni vanhempi pelaaja muistaa sen lapsuuden perinteenä, joka kulki osin suullisena sääntöperintönä sukupolvelta toiselle. Tästä johtuen pelistä tunnetaan useita eri versioita, ja eri kylissä saatettiin käyttää hieman toisistaan poikkeavia sääntöjä.

Pelin eri variaatiot

Siasta löytyy monta eri variaatioita. Yksi tunnetuimmista muunnelmista muistuttaa Seiskaa. Tässä versiossa keskelle pöytää saa pelata paitsi samaa maata, myös saman numeron. Lisäksi kasit toimivat jokereina, jotka kelpaavat mihin maahan tahansa. Tämä muunnelma tekee pelistä nopeamman, ja siihen liittyy enemmän taktisia mahdollisuuksia, kuten suorien pelaaminen useamman kortin sarjoissa.

Monesti pelaajat myös kehittävät omia sääntöjään. Esimerkiksi joissakin porukoissa on sovittu, että jos pakasta joutuu nostamaan kolme kertaa ilman sopivaa korttia, vuoro siirtyy automaattisesti eteenpäin. Tämä ehkäisee pelin liiallista venymistä pattitilanteissa.