Smart 10

Smart 10 on tietovisapeli, joka on onnistunut tuomaan uudenlaisen otteen perinteisten tietopelien valikoimaan. Sen kompakti pelilaitteisto, monipuoliset kysymykset ja nopeat kierrokset ovat tehneet siitä suositun sekä perheiden että kaveriporukoiden keskuudessa. Kyseessä ei ole pelkästään omaa tietämystä mittaava peli, vaan siinä korostuvat myöskin riskinoton, taktikoinnin sekä maltin merkitys.

Hauska tietovisapeli perheille ja kavereille

Smart 10:n suosiota selittää ennen kaikkea sen soveltuvuus hyvin erilaisille peliporukoille. Peliä voi pelata kahdestaan, mutta se on parhaimmillaan 3–6 hengen ryhmissä, jolloin kierrokset etenevät vauhdikkaasti ja kilpailuhenki pysyy yllä.

Tässä visailussa jokainen pääsee osallistumaan jokaiseen kysymykseen, eikä kukaan joudu odottelemaan omaa vuoroaan pitkään. Tämän ansiosta peli sopii hyvin myös lapsiperheille ja illanistujaisiin, joissa pelin tempo ja helppous ovat tärkeitä. Pelin kysymykset kattavat laajasti eri aihealueita, kuten urheilua, historiaa, maantietoa, viihdettä sekä kulttuuria.

Smart 10 pelin säännöt

Pelin tavoitteena on kerätä ensimmäisenä ennalta sovittu määrä pisteitä, normaalisti 30 pistettä. Jokaisella kierroksella pelaajat vastaavat samaan kysymykseen, jonka ympärillä on kymmenen vastausvaihtoehtoa. Jokainen valitsee vuorollaan yhden vaihtoehdon, jonka uskoo olevan oikein ja nostaa sen päällä olevan mustan nappulan pois. Pisteet määräytyvät sen mukaan, meneekö vastaus oikein vai väärin.

Voit myös päättää passata vuorosi, jolloin saat pitää kierroksen aikana keräämäsi pisteet, mutta et saa enää osallistua kyseisen kierroksen kysymykseen uudelleen. Tämä on hyvä vaihtoehto silloin, kun et enää ole varma oikeista vastauksista.

Miten peli etenee?

Peli etenee kierros kerrallaan. Jokaisella kierroksella yksi pelaaja lukee kysymyksen ääneen, minkä jälkeen laite kiertää kädestä käteen. Jokainen valitsee vuorollaan yhden vastausvaihtoehdon nostamalla mustan nappulan. Oikeasta vastauksesta saa pisteen ja voi jatkaa, väärä vastaus päättää pelaajan osallistumisen kyseiseen kierrokseen ja vie kaikki kierroksen aikana kerätyt pisteet.

Pelin eteneminen on nopeatempoista: yksi kierros kestää usein vain muutaman minuutin, ja koko peli on pelattu noin puolessa tunnissa riippuen hieman siitä, mihin pistemäärään asti pelataan.

Jokaisen kierroksen jälkeen pisteet merkitään oranssissa kysymyslaitteessa oleviin laskureihin, ja se pelaaja kruunataan voittajaksi, joka ensimmäisenä onnistuu saavuttamaan ennalta sovitun pistemäärän.

Kysymysten rakenne ja toiminta

Smart 10:n kysymyskortit ovat monipuolisia. Yhdessä pelissä voi tulla vastaan esimerkiksi seuraavanlaisia kysymystyyppejä:

Jokaisessa kysymyksessä on kymmenen vastausvaihtoehtoa. Näistä osa tai kaikki voivat olla oikeita. Tämä rakenne tekee pelistä taktisen, sillä pelaajat joutuvat arvioimaan, kuinka paljon uskaltavat riskeerata.

Vastausvaihtoehdon valinta pelissä

Vastausvaihtoehdon valinta on Smart 10:n ydin. Jokainen pelaaja valitsee vuorollaan yhden vaihtoehdon ja nostaa sen päällä olevan nappulan. Nappulan alta paljastuu heti, oliko vastaus oikein vai väärin. Jos vastaus on oikein, pelaaja saa vastausmerkin ja jatkaa peliä. Jos vastaus on väärin, kaikki kyseisellä kierroksella kerätyt vastausmerkit menetetään.

Tämä luo peliin jännitystä ja pakottaa pelaajat punnitsemaan, kannattaako jatkaa riskillä vai passata ja tyytyä varmoihin pisteisiin. Jos kysymyksenä on esimerkiksi ”Euroopan maat, jossa on käytössä euro”, ja helpoimmat vaihtoehdot on jo valittu, riskinotto kasvaa jokaisella kierroksella.

Pisteiden laskutapa

Pisteet lasketaan jokaisen kierroksen jälkeen. Jokaisesta oikein valitusta vastausvaihtoehdosta saa yhden pisteen, ja pisteet merkitään pelilaitteen kulmissa oleviin laskureihin. Jos pelaaja vastaa väärin, kyseisen kierroksen aikana kerätyt pisteet menetetään, mutta aiempien kierrosten pisteet pysyvät kuitenkin tallessa. Ensimmäisenä sovitun pistemäärän saavuttanut pelaaja tai joukkue voittaa pelin.

Vinkkejä pelin voittamiseen

Smart 10:ssä menestyminen vaatii sekä tietoa että hyvää pelisilmää. On tärkeää tunnistaa omat vahvuudet ja keskittyä niihin aihealueisiin, joissa oma osaaminen on vahvinta, jättäen riskialttiimmat vaihtoehdot muille. Passaaminen voi olla välillä fiksu valinta, sillä varmojen pisteiden pitäminen on usein parempi strategia kuin turhan riskin ottaminen.

Lisäksi kannattaa seurata tarkasti muiden pelaajien valintoja, sillä niiden perusteella voi päätellä, mitkä vastausvaihtoehdot ovat todennäköisempiä. Pelissä on myös mukana psykologiaa: toisinaan bluffaaminen tai epävarmuuden esittäminen voi hämätä vastustajia ja antaa etulyöntiaseman.

Smart 10 Junior vai alkuperäinen?

Smart 10 Junior on suunniteltu erityisesti lapsille, mutta kysymykset voivat yllättää aikuisetkin. Junior-versiossa on 200 kysymystä ja 2000 vastausvaihtoehtoa, ja se sopii 7-vuotiaista ylöspäin. Kysymykset liittyvät esimerkiksi Youtubettajiin, Pokemoneihin ja uusiin elokuvahahmoihin, joten lasten ajankohtainen tietämys pääsee oikeuksiinsa.

Alkuperäinen Smart 10 taas sisältää laajemmin aikuisille suunnattuja kysymyksiä, ja siinä on enemmän historiallisia, maantieteellisiä ja kulttuurisia aiheita. Molemmissa versioissa pelin rakenne ja säännöt ovat samat, mutta kysymysten sisältö on muokattu eri kohderyhmille sopivaksi.

Pelin lisäkysymykset

Smart 10 -peliin on saatavilla useita lisäkysymyspakkoja. Esimerkiksi teemakysymyspakat sisältävät viihteen, musiikin, matkailun ja eri vuosikymmenten aihealueita. Yksi pakka sisältää 50 kaksipuolista kysymyskorttia eli 100 uutta kysymystä ja 1000 vastausvaihtoehtoa. Näin peliin saa helposti lisää vaihtelua ja haastetta, eikä sama kysymys tule vastaan liian nopeasti.

Perinteisissä lisäpakoissa mukana tulee puolestaan 100 uutta kaksipuolista kysymyskorttia, ja ne kattavat laajemman kirjon kysymyksiä eri aihealueista.

Mistä peli on ostettavissa?

Smart 10 on saatavilla useista eri kaupoista. Sitä myydään muun muassa tavarataloissa, kuten K-Citymarketissa, Prismassa ja Tokmannissa, pelaamiseen suuntautuneissa liikkeissä sekä useissa verkkokaupoissa. Myös lisäkysymyspakkoja löytyy hyvin varustelluista pelikaupoista, tavarataloista ja netistä. Peliä valmistaa raisiolainen Martinex, ja sitä on käännetty jo 18 eri kielelle.

UKK

Voiko Smart 10 pelata vain kahdella pelaajalla?

Kyllä voi. Peli toimii kahden pelaajan kesken, mutta parhaimmillaan se on kuitenkin useamman hengen porukassa, jolloin kierrokset ovat vauhdikkaampia ja kilpailu tiukempaa.

Onko Smart 10 kotimainen peli?

Pelin ovat alun perin kehittäneet itävaltalaiset pelisuunnittelijat, mutta ulkoasun on suunnitellut suomalainen Aleksi Michelsson ja pelin oikeuden omistaa kotimainen Martinex.

Voiko Smart 10 kysymykseen vastata ”ei”?

Kyllä, joissain kysymyksissä vastausvaihtoehtona voi olla ”ei” tai ”kyllä”, etenkin oikein/väärin-tyyppisissä kysymyksissä.